2/19/2009

Happy Valentine's Day ハッピーバレンタインズデー


A Happy Valentine's Day! (I know I am late...)
I hope you had a sweet day with your loved ones.
I had a sweet day with my lovely students and my love.

I have been teaching my students (4 and 5 years olds) how to sew. (3 years olds are practicing putting a piece of yarn through punched holes.) First, some of them got frustrated with its process, but they are very quickly getting good at it. This time, because of the Valentine's Day season, they sewed a red felt heart on to a white felt rectangle. Their stitches are getting smaller compared to when they started to sew. I think that it is important to show them and help them attain life skills such as sewing. My lovely students are focused and serious while sewing, and oh, I wish I could show you their proud faces when they finish their project! They are shinning! They are proud of the fact that they can sew and that they did not give up.

---------------------------- Japanese ------------------------------


ハッピー バレイインタインズ デー!(って遅くなりましたが。)
皆さんが大切な人たち(家族も含め)や恋人たちとスウィートな日を過ごせましたことを願いつつ。
私は、私の愛らしい教え子ちゃんたちと愛しいタイとすてきな日を過ごさせてもらいました。

私のクラスでは3歳からもう少しで6歳になる子が一緒になって学んでいるのですが、過去何ヶ月前から4歳と5歳の子には縫い物を教えています。(3歳の子には本物の縫い針じゃなくて、紐で穴あけパンチサイズの穴に紐を通す練習をしてもらってます。)初めは糸がこんがらがってしまったりと失敗もあり、イライラしてしまってくじけそうになった子もいましたが、みんなどんどん上手になっていっています。今回はバレンタインシーズンということで、この赤いハートのフェルトを白い長方形のフェルトに縫い付けてみました。縫い目が小さくなってきててすごい!(縫い物を教え始めた頃は一つ一つの縫い目が大きかったんだけど。)縫い物のような毎日の生活で使えるスキルを身に付けるお手伝いをしてあげることってとても大切だと思います。私の教え子ちゃんたちは、みな縫い物をしているときはとても真剣で集中してやっています。そして出来上がったときに見せてくれる笑顔の輝いていることと言ったら。縫い物が出来るということ、諦めなかったということがとても誇らしく思えるよう。

No comments: